МЮСЮЛМАНСКИЯТ ИСУС


След появата или „издигането“ на Махди, второто по значимост събитие сред Великите знаци, е завръщането на Исус Христос. Разбираемо е, че християните, които обичат Исус се вълнуват от мисълта, че дори мюсюлманите са в очакване на завръщането Му. За жалост, ислямското вярване за това кой е Този Исус, Който ще дойде, и какво ще направи след като пристигне, коренно се различава от това, което християните вярват по отношение на Исус.

Първото нещо, което християните трябва да разберат по въпроса за ислямското вярване по отношение на Исус е, че мюсюлманите, разбира се, отхвърлят идеята, че Исус е бил или е Син на Бога. Според исляма Исус не е Този, за когото Библията Го представя, а именно, Бог в плът. Второ, според ислямското вярване Исус никога не е умирал на кръста за греховете на човечеството. Коранът съвсем конкретно отрича, че Исус въобще е бил разпъван на кръст или че е претърпял смърт. Мюсюлманите вярват, че след чудодейното избавление на Исус от смъртта, което сторил Аллах, Исус бил възнесен жив в небето по подобие на библейския разказ за Илия. От този момент, според вярването на мюсюлманите, Исус е при Аллах и чака възможността Си да се завърне на земята, за да завърши служението и живота Си. При това положение, според ислямската представа, Исус по никакъв начин не е бил „спасител“. За мюсюлманите Исус е бил просто поредният пророк в дългия списък на изпратените до човечеството от Аллах пророци. Специалната титла „Месия“, макар да е запазена в ислямската традиция, е лишена по същество от всички ясно определени от Библията Месиански характеристики. Според свещените писания на исляма, както предстои да видим, завръщането на Исус най-вероятно няма да е, за да възвърне Израелската страна на евреите. Нито пък целта на Исус ще бъде да спаси и освободи верните Си последователи от съществуващото гонение от страна на Антихрист. За да разберем ислямската представа за завръщането на Исус, първо трябва да осъзнаем, че когато Исус се завърне, Той ще се завърне като радикален мюсюлманин!

Тази глава ще очертае ислямските традиции относно завръщането на Исус. В по-голямата си част изложеният по-долу хадис, който се отнася до Исус, не го нарича с името Исус, а вместо това Иса. От време на време, заради нас, мюсюлманите наричат Исус с английската дума за Неговото име, но името, което Коранът Му дава и което повечето мюсюлмани използват, е Иса (или Ееса) ал –Месих (Месията). Други често срещани названия, с които мюсюлманите наричат Исус, са Хазрети Иса (Почитаемият Исус), Иса бин Мариам (Исус, синът на Мария) или Наби Иса (Пророк Исус). Някои от тези названия може да са използвани по-долу.

ЗАВРЪЩАНЕТО НА МЮСЮЛМАНКИЯ ИСУС

Според свещените ислямски традиции завръщането на Исус обикновено се описва като настъпващо точно до Дамаск:

Точно по това време Аллах ще изпрати Христос, синът на Мария, който ще слезе при бялото минаре в източната част на Дамаск, облечен с две одежди в светло жълт цвят, положил ръцете си върху крилата на два ангела. Когато наведе главата си, капки пот ще се стекат от главата му и когато я повдигне, мъниста като перли ще се посипят от нея.1

ПОДЧИНЕН НА МАХДИ

По това време Исус слиза, за да се срещне с армията на Махди, която се приготвя за битка. Това ще се случи точно преди времето за молитва.

Мюсюлмантие все още ще се подготвят за битка, строявайки се в редици. Със сигурност времето за молитва ще дойде и тогава Исус, синът на Мария, ще слезе.2

Въз основа на съответния хадис, ислямските учени изглежда са единодушни, че Махди ще поиска Исус да води молитвите. Тогава Исус ще откаже на тази молба и ще отстъпи на Махди правото да води молитвата.

Пратеникът на Аллах каза: Част от моите хора няма да спрат да се борят за истината и ще надделеят до Деня на възкресението. Той каза: Исус, синът на Мария, тогава ще слезе и техният [на мюсюлманите] командир [Махди] ще го покани да дойде и да ги води в молитвата, но той ще каже: Не, някои от вас са началници над другите. 3

Важният елемент тук, върху който трябва да се наблегне, е, че след това Исус ще се моли, застанал зад Махди, което е пряко обявление за по-ниския ранг на Исус спрямо този на Махди. 4

Исус Христос ще отклони предложението и поканата на имам Махди да дойде и да води мюсюлманите в молитва и ще каже своята молитва, застанал зад имам Махди. 4

Исус (мир да бъдена него) ще дойде и ще извърши нужните молитви, застанал зад Махди, и ще го последва. 5

(Исус) ще следва Махди, господаря на времето, и затова ще принесе молитвите си застанал зад него. 6

ИСУС, ВЕРНИЯТ МЮСЮЛМАНИН

След завръщането си, Исус съобразно със своята идентичност като верен мюсюлманин, ще предприеме ритуалното пътуване до Мека наречено „хадж“:

Пророкът каза: Наистина Синът на Мария ще слезе като безпристрастен съдия и честен управител. Той ще извърви своя път към „хадж“ (посещение на светите места) и ще дойде при гроба ми, за да ме поздрави и аз непремено ще му отговоря!7

 

ИСУС ЩЕ ПОСТАНОВИ ИСЛЯМСКИЯ ЗАКОН

Въпреки че Махди в качеството си на Халиф (вице-регент) и Имам (водач) на мюсюлманите е ясно обрисуван като по-висшестоящ от Исус, се казва, че Исус ще бъде водач на мюсюлманската общност. Според ислямските традиции, главната цел на Исус ще бъде да наглежда установяването  и прилагането на ислямския шариатски закон по целия свят.

В Манар-ал-муниф Ибн Кайм споменава, че водачът… е Махди, който ще помоли Исус да води мюсюлманите в молитва. Исус ще остане на земята, но не като пророк, а като част от Общността (умма) на пророка Мохамед. Мюсюлманите ще го следват като техен водач. Според Шалаби, Махди ще води мюсюлманите в молитва, а Исус ще ги управлява според божествения закон (шариат). 8

Исус, синът на Мария, ще слезе и ще ги води, като отсъжда помежду им според святия Коран и Сунната на пророк Мохамед. 9

ИСУС: НАЙ-ВЕЛИКИЯТ МЮСЮЛМАНСКИ ЕВАНГЕЛИЗАТОР

Ислямската традиция учи, че тъй като Исус ще обяви себе си за мюсюлманин, той ще стане причина много християни да приемат исляма. А относно онези, които не приемат исляма, Коранът заявява, че Исус ще свидетелства срещу тях в Съдния ден:

Сред хората на Писанието (християни и юдеи) няма такъв, който да не повярва в него преди неговата смърт, а в Деня на възкресението той ще е свидетел против тях (Сура 4:159).

В своята книга „Знаци за кийама [последния съд] и идването на Месията” мюфтия Мохамед Шафи и мюфтия Мохамед Рафи Юсмани коментират цитирания по-нагоре стих, като обясняват значението на фразата „ще повярват в него преди смъртта му“ с това, че християните и юдеите ще:

…потвърдят, че той е жив и не е умирал, и че не е Бог или Син на Бога, а (само) Негов (на Аллах) слуга и Пратеник, и Иса (Исус) ще свидетелства срещу онези, които са го наричали син на Бога, т.е. християните, и онези, които са създали невярна представа за него, сиреч юдеите.10

Шейх Кавани, председател на Върховния ислямски съвет в Америка, ясно изразява ислямското виждане относно евангелизаторската роля на Исус, когато Той се завърне.

Подобно на всички пророци, пророк Исус дошъл с божественото послание към хората да се предадат на Всемогъщия Бог, което представлява ислямът. Този стих показва, че когато се завърне, Исус лично ще поправи погрешните представи и тълкувания относно своята личност. Той ще потвърди истинското послание, което донесъл по времето си на пророк и ще отрече някога да се е наричал Божий Син. Нещо повече, при второто си идване той ще препотвърди това, което пророкувал при първото си идване, като свидетелствал за най-главния от пратениците, пророк Мохамед. При второто му идване много немюсюлмани ще приемат Исус като слуга на Всемогъщия Аллах и като мюсюлманин и член на Общността на Мохамед. 11

Ал-Садир и Мутари също изразяват подобно очакване:

Исус ще слезе от небето и ще приеме каузата на Махди. Християните и евреите ще го видят и ще разпознаят истинския му ранг. Християните ще изоставят вярата си в своето божество (цитирано дословно). 12

ИСУС ЩЕ ПРЕМАХНЕ ХРИСТИЯНСТВОТО

Жизненоважно е да разберем, че според ислямските традици и вярвания, когато Исус се завърне, той не просто ще дойде, за да обърне повечето християни към исляма, но буквално ще заличи напълно християнството. Този факт става ясен, когато анализираме една добре позната и често споменавана традиция, която говори за четири конкретни неща, които Исус ще направи, когато се завърне. Казва се, че Исус:

1.    Ще счупи кръстовете.
2.    Ще избие всички свине.
3.    Ще отмени данъка джизие (който мюсюлманите налагат на немюсюлманите).
4.    Ще убие мюсюлманския антихрист и неговите последователи.

Пророкът каза: Няма пророк между мен и него, тоест, Исус. Той ще слезе (цитирано дословно) (на земята)… Ще счупи кръстовете, ще убие свинете и ще премахне данъка джизие. Аллах ще погуби всички религии освен исляма.13

Трите действия – счупването на кръстовете, убиването на свинете и отменянето на данъка джизие – са основани на идеята, че Исус ще унищожи всички религии  по земята с изключение на исляма. Шафи и Юсмани обясняват, че „счупването на кръста“ означава „премахване на поклонението пред кръста“. Няколко от моите приятели мюсюлмани, с които съм разговарял, изразиха своето разбиране на тази традиция: Исус ще счупи или премахне всички кръстове, които се намират по покривите или камбанариите на църквите по цялата земя. С тези си действия Исус ясно ще заяви своето неодобрение към лъжовната идея, че някога е бил разпънат на кръст. Убиването на свинете е, за да „се опровергае християнското вярване за неговата законност“. 14 Причината за премахването на данъка джизие (принудителния данък на глава от населението, който немюсюлманите трябва да плащат, за да живят на мюсюлманска територия) се основава на идеята, че когато Исус се завърне, този данък няма да се приема повече. Единственият избор, който християните ще имат, е да приемат исляма или да умрат. В „Предвещания и пророчества за Съдния ден” Сидик М. А. Велянкод заявява:

Исус, синът на Мария, скоро ще слезе сред мюсюлманите като справедлив съдия… Затова Исус ще отсъжда според ислямския закон… от всички хора ще се изисква да приемат исляма и няма да има друг вариант за избор. 15

Дори Харун Яя подобно потвърждава това мнение в своята книга „Исус ще се завърне“, когато казва: „През този период Исус ще премахне всички системи на неверие“. 16

Юристи мюсюлмани също потвърждават тези тълкувания: вземете, например, управлението на Ахмед ибн Нагиб ал-Мисри (починал 1368г.) от „Упованието на пътника”, класическото ръководство на Шафи за ислямски правни науки:

„…времето и мястото за [наложения данък на глава от населението] е преди окончателносто слизане на Исус (да бъде мир на него). След окончателното му идване, единствено ислямът ще бъде приеман от тях, тъй като събирането на наложения данък е в сила единствено до идването на Исус (да бъде мир на него и на нашия Пророк)…” 17

ИСУС – УБИЕЦЪТ НА ЕВРЕИТЕ

Освен „постижението“ да премахне християнството в световен мащаб, друга главна задача на Исус е да убие една личност, наречена Деджал, или мюсюлманския вариант на Антихрист. Исус не само ще убие Деджал, но също така и всички негови последователи, които съответно ще са предимно евреи. В статия, озаглавена „Кой е злият Деджал?“, Мохамед Али Ибн Зубайр развива тезата:

Яхудите (евреите) от Исфахан ще бъдат неговите (на Деджал) основни последователи. Освен че ще има последователи главно яхуди, също така и много  жени ще го следват. 18

Велянкод обяснява, че една от главните причини за завърщането на Исус е „да опровергае евреите по спорния въпрос, че са убили Исус… Само че Исус ще убие тях, включително и техния водач, Антихрист”. 19 Изреждайки събитията от последното време по реда на настъпването им, Мохамед Али Ибн Зубайр, автор на „Знаците на кийама (Съдния ден)”, започва:

Неговите последователи, яхудите, ще наброяват 70 000… (След това) Хазрети Иса (почитаемият Исус) убива Деджал при Портата Худ, близо до Израелското летище, в долината Ифик. Ще настъпи последната битка между яхудите, и мюсюлманите ще бъдат победители.20

В някоя от следващите глави ще обсъдим по-подробно „последната битка“ между евреи и мюсюлмани. Но засега е важно да помним, че когато тази последна битка, (или по-точно последното клане) настъпи, според ислямската традиция именно мюсюлманският Исус ще бъде главният й подстрекател.

ИСУС: ДОБЪР СЕМЕЕН МЮСЮЛМАНИН

Трябва да изтъкнем още една последна страна от завръщането на мюсюлманския Исус. След като обръща света към исляма и убива неверниците – Деджал и неговите последователи – за Исус се казва, че той се жени, има деца и в крайна сметка умира:

Пророкът каза: Няма пророк между него и мен, тоест, Исус… Той ще унищожи Антихрист и ще живее на земята в продължение на четиридесет години, след което ще умре. Мюсюлманите ще се молят за него. 21

След слизането си (цитирано дословно) на земята, Исус ще се ожени. Той ще има деца и ще остане на земята 19 години след като се ожени. После ще умре и мюсюлманите ще извършат за него погребална молитва и ще го погребат до Пророк Мохамед. 22

ОБОБЩЕНИЕ

Нека сега отново разгледаме отличителните характеристики и действия на мюсюлманския  Исус при завръщането му на земята:

1.    Казва се, че Исус ще се завърне в последните дни на земята близо до една джамия в Дамаск.
2.    Той ще пристигне в момент, когато Махди и неговата армия ще се подготвят за молитва.
3.    Махди ще му предложи да води молитвата, но той ще отклони молбата в  израз на пряко уважение към Махди, когото Исус обявява за водачът на мюсюлманите.
4.    След това, като подчинен, той ще застане за молитва зад Махди.
5.    Той ще бъде верен мюсюлманин.
6.    Ще предприеме поклонническо пътуване до Мека.
7.    Ще посети гроба на Мохамед и ще го поздрави, при което Мохамед ще отвърне на поздрава му от гроба.
8.    Ще унищожи християнството.
9.    Ще отмени данъка джизие, като по този начин остави единствения вариант за избор на евреите и християните – да приемат исляма или да умрат.
10.  Ще установи ислямския шариат (закон) по цялата земя.
11.   Ще убие Антихрист и неговите последователи, състоящи се предимно от евреи и жени.
12.  Ще остане на земята приблизително още четиридесет години, като през това време ще се ожени, ще има деца и след това ще умре.

Както видяхме съвсем ясно, мюсюлманският Исус се различава много от библейския Исус както по естеството си, така и в действията си. Вместо да дойде и да царува в Ерусалим като Цар и Месия над цялата земя, Исус идва, за да обърне света към исляма или да убие онези, които откажат да го приемат. Вместо да дойде, за да спаси и избави верните християни и евреи, той идва, за да ги убие и изколи. В някоя от следващите глави ще обсъдим малко по-подробно това, което Библията казва относно завръщането на Исус.

Сравнение между библейския Антихрист и Махди <<назад><напред>> Сравнение на фалшивия пророк с мюсюлманския Исус

БЕЛЕЖКИ:

1.      Sahih Muslim Book 041, Number 7015

2.      Sideeque M.A. Veliankode, Doomsday Portents and Prophecies (Scarborough, Canada, 1999), p. 351

3.      Sahih Muslim, Book 001, Number 0293, Narrated by Jabir bin ‘Abdullah

4.      Veliankode, p. 350

5.      Sais I-Nursi, The Rays, The Fifth Ray, p. 493, as quoted in Harun Yahya, Jesus will Return, (London, Ta Ha, 2001), p. 66

6.      Ayatullah Baqir al-Sadr and Ayatullah Murtada Mutahhari, The Awaited Savior, (Karachi, Islamic Seminary Publications), prologue, p. 3

7.      Hakim Mustadrak (2:651) # 4162 as related by Abu Harayra quoted in Kabbani, p. 237

8.      Sahih Ashrat as-Sa’at, as quoted in Kabbani, p. 236

9.      Veliankode, p. 351

10.  Mufti Mohammad Shafi and Mufti Mohammad Rafi Usmani, Signs of the Qiyama and the Arrival of the Maseeh, (Karachi, Darul Ishat, 2000), p. 60

11.  Kabbani, p. 237

12.  Al-Sadr and Mutahhari, prologue p. 3

13.  Sunan Abu Dawud, Book 37, Number 4310, Narrated by Abu Hurayrah: see also Sahih Bukhari Volume 3, Book 43, Number 656

14.  Shafi, Usmani, p. 59

15.  Veliankode, p. 358

16.  Yahya, p.52

17.  The Reliance of the Traveller and Tools of the Worshipper, a Classic Manuel of Islamic Sacred Law, Translated by Noah Ha Mim Keller, (Amana Publications, Beltsville Maryland, revised 1994) p. 603.

18.  Muhammad Ali Ibn Zubair WhoIis the Evil Dajjal (the “anti-Christ”)?  Online article from http://www.islam.tc/prophecies/masdaj.html

19.  Veliankode, p. 360, Sahih Bukhari Volume 3, Book 43, Number 656

20.  Muhammad Ali Ibn Zubair, The Signs of Qiyama, translated by M. Afzal Hoosein Elias at http://members.cox.net/arshad/qiyaama.html

21.  Sunan Abu Dawood, Book 37, Number 4310 Narrated by AbuHurayrah:

22.  Tirmidhi, as quoted in Jesus (Isa) A.S. in Islam, and his Second Coming by Mufti A.H. Elias in http://www.islam.tc/prophecies/jesus.html

Сравнение между библейския Антихрист и Махди <<назад><напред>> Сравнение на фалшивия пророк с мюсюлманския Исус