ИСЛЯМСКИЯТ АНТИХРИСТ Откъси от бестселъра на Джоул Ричардсън

Махди флаг

Ще бъде ли ислямът наше бъдеще?

ИЗСЛЕДВАНЕ НА БИБЛЕЙСКАТА И ИСЛЯМСКАТА ЕСХАТОЛОГИЯ

МАХДИ: ОЧАКВАНИЯТ МЕСИЯ НА ИСЛЯМА

Сред големите знамения най-очакваното и централно знамение, което очакват мюсюлманите, е идването на човек, известен като „Махди”. На арабски език ал-Махди означава, „Воденият”. [1] Мюсюлманите-шиити го наричат и Сахиб Ал-Заман или Ал-Махди ал-Мунтадар, което в превод означава „Господарят на времето” и „Воденият/Очакваният”. Махди е първото от големите знамения. Това се потвърждава от Ибн Катир, известен мюсюлмански учен от осми век:

След появата и увеличаването на броя на по-малките знамения за Часа, човечеството ще е достигнало етапа на голямото страдание. След това ще се появи очакваният Махди; Той е първото от по-големите ясни знамения за Часа. [2]

Идването на Махди е най-важният елемент във всички разкази за Последните времена в исляма. Идването на Махди е толкова важно в ислямските есхатологични очаквания, че някои мюсюлмански учени дори не засягат темата за „Малките Знамения” като такива, но вместо това ги причисляват към „Знаменията, придружаващи Махди”. [3] Въпреки че има някои различия във вярванията между сунити и шиити (двете основни направления в исляма – б.пр.) и че определени кръгове сред сунитите напълно го отричат, общото вярване в Махди не е характерен само за отделно направление в исляма въпрос, но това е нещо универсално сред повечето мюсюлмани. Според шейх Мухамад Хишам Кабани, председател на Върховния съвет на мюсюлманите в САЩ:

Идването на Махди е установена доктрина и за мюсюлманите сунити и за мюсюлманите шиити, а всъщност и за цялото човечество. [4]

Аятоллах Бакир ал-Садр и Аятоллах Муртада Мутахари, двама учени от мюсюлманите шиити, в своята книга Очакваният Спасител (The Awaited Savior) описват Махди по този начин:

Фигура, по-легендарна от тази на Махди – Очакваният Спасител, не е виждана досега в историята на човечеството. Нишките на световните събития са изтъкали много прекрасни модели в човешкия живот, но образецът на Махди стои високо над всеки друг образец. Той е визията, която са имали всички визионери в историята. Той е мечтата на всички мечтатели по света. За окончателното спасение на човечеството той е Пътеводната звезда на надеждата, върху която хората са спрели своя поглед… В това търсене на истината за Махди няма разлика между отделните класи, вероизповедания или страни. Това търсене е универсално – точно така, както и Махди е универсален. Той сияе високо над тесните стени, в които човечеството се моделира и разделя. Той принадлежи на всички. И все пак, в крайна сметка, какво точно е Махди? Със сигурност това е големият въпрос, който мислещите хора по целия свят биха искали да зададат. [5]

Всъщност кой точно е този „Очакваният”, за когото копнее ислямският свят, и какво толкова прави той, че да го държи в такова състояние на нетърпеливо очакване? Тази глава ще се опита да даде цялостен отговор на този въпрос, предимно като се позовава на различни ислямски традиции и тълкувания на мюсюлмански учени, които ги изучават. Бих искал да ви насърча да отделите време, за да прочетете всеки един цитат поотделно. Точно в тези препратки намираме очертанието на едно от централните вярвания и горещи желания на голяма част от тези 1,3 милиарда мюсюлмани, с които понастоящем живеем на земята. Тези от нас, които искат едно по-дълбоко разбиране на един от най-съществените духовни фактори, които оказват влияние на света днес, трябва да обърнат още по-голямо внимание на това…

МЕСИЯТА В ИСЛЯМА

Казано с най-прости думи, Махди е Месията в исляма, или Спасителят. Въпреки че истинските термини „Месия” и „Месианизъм” имат много ясни юдео-християнски корени, професор Абдулазиз Абдулхюсеин Сахедина от Университета във Вирджиния се съгласява, че тези термини се използват по подходящ начин в един ислямски контекст, когато се отнасят за Махди. В своя научен труд по тази тема Ислямски Месианизъм (Islamic Messianism), Сахедина доразвива тезата си по този начин:

Терминът „месианизъм” в ислямския контекст често се използва, за да се преведе важната идея за една есхатологична фигурa – Махди, която в *качеството си на предопределения водач „ще се издигне” да започне една голяма социална трансформация, за да възстанови и коригира всички неща под Божието ръководствo. Така Месията в исляма въплъщава стремежите на неговите последователи за възстановяването на чистотата на вярата, което ще донесе истина и непокварено ръководство за цялото човечество, създавайки справедлив социален ред и свободен от угнетение свят, в който откровението на исляма ще бъде нормата за всички народи. [6]

Затова е честно да се каже, че „издигането” на Махди за голяма част от мюсюлманите е това, което е завръщането на Исус за християните. Въпреки че християните чакат завръщането на Исус Месията да изпълни всички Божии пророчески обещания към Божия народ, мюсюлманите чакат появата на Махди да изпълни тези цели. Шейх Кабани също идентифицира Махди като най-важната месианска фигура в исляма:

Евреите очакват Месията, християните очакват Исус, а мюсюлманите очакват и Махди, и Исус. Всички религии ги описват като хора, идващи да спасят света. [7]

МЪЖ ОТ СЕМЕЙСТВОТО НА МОХАМЕД

Първото и най-често цитирано ислямско вярване по отношение на Махди е традицията, която твърди, че Махди ще произлезе от семейството на Мохамед и ще носи името на Мохамед:

Светът няма да премине, докато мъж от моя дом, чието име ще бъде като моето име, не управлява над арабите. [8]

Пророкът каза: Махди ще бъде от моя дом, от потомците на Фатима [дъщерята на Мохамед]. [9]

УНИВЕРСАЛЕН ВОДАЧ ЗА ВСИЧКИ МЮСЮЛМАНИ

Из целия ислямски свят днес има призив за възстановяване на ислямския халифат. Халифът (Калифа) в исляма може да се разглежда като подобна на Папата личност при мюсюлманите. Халифът се смята за наместник на Аллах на земята. Важно е да се разбере, че когато мюсюлманите призовават за възстановяване на халифата, те всъщност призовават Махди. Понеже Махди е очакваният последен халиф на исляма. И като такъв мюсюлманите, където и да са те, ще трябва да последват Махди.

Ако го видите, идете и му се закълнете във вярност, дори ако трябва да пълзите по леда, защото той  е Наместникът (Калифа) на Аллах, Махди. [10]

Той ще проправи път и ще установи управлението на дома [или общността] на Мохамед… Всеки последовател ще бъде длъжен да го подкрепи. [11]

ВЛАДЕТЕЛЯТ НА СВЕТА

Вярва се, че Махди е бъдещият водач в мюсюслманския свят, който ще владее не само над ислямския свят, но и над немюсюлманския. Говори се, че Махди ще застане начело на една световна революция, която ще установи нов ислямски световен ред по цялата земя:

Махди ще установи честността и справедливостта в света и ще премахне злото и покварата. Той ще се бори срещу враговете на мюсюлманите, които биха победили. [12]

Той ще се появи отново в определен ден и тогава ще се бори срещу силите на злотo, ще застане начело на една световна революция и установи нов световен ред, основан на справедливост, правда и добродетелност…най-после праведните ще вземат управлението на света в свои ръце и ислямът ще победи всички религии. [13]

Той е предвестникът на победата на истината и падането на всички тирани. Той възвестява края на несправедливостта и угнетението и началото на последното изгряване на слънцето на исляма, което никога повече няма да залезе и което ще осигури щастие и възвисяване на човечеството… Махди е едно от ясните знамения на Аллах, което скоро ще бъде явно за всички. [14]

Средствата и методите на Махди за осъществяване на тази световна революция ще включват многобройни военни кампании или свещени войни (джихад). Въпреки че някои мюсюлмани вярват, че голяма част от немюсюлманите по света ще се обърнат към исляма по мирен начин по време на управлението на Махди, повечето традиции описват идването на немюсюлманския свят при исляма като резултат от завладяването му от Махди. Абдуалрахман Келани, автор на Последният Апокалипсис (The Last Apocalypse) описва многобройните битки на Махди:

ал-Махди ще приемa клетва за вярност като Халиф за мюсюлманите. Той ще поведе мюсюлманите в много битки на джихад. Управлението му ще бъде халифат, който следва водителството на Пророка. По време на управлението на Махди ще се състоят много битки между мюсюлманите и неверниците… [15]

Дори Харун Яхя, умерен и много популярен мюсюлмански автор, споменава за нашествията на Махди по много немюсюлмански земи:

Махди ще завладява всички места между Изтока и Запада. [16]

АРМИЯТА НА ЧЕРНИТЕ ФЛАГОВЕ

Казва се, че установяването на господството на Махди ще се предхожда от армия от Изтока, която ще носи черни флагове или бойни знамена. Шейх Кабани уточнява:

Хадисите посочват, че черни флагове, идващи от областта Хорасан, ще отбелязват скорошната поява на  Махди. Хорасан е в днешен Иран и някои учени казват, че този хадис означава, че когато черните флагове се появят от централна Азия, т.е. от посоката на Хорасан, тогава непременно ще се появи и Махди. [17]

Друга традиция посочва:

Пратеникът на Аллах каза: Черните знамена ще дойдат от Изтока и сърцата им ще бъдат твърди като желязо. Който ги чуе, трябва да се присъедини към тях и да се закълне във вярност, дори ако това означава да пълзи по снега. [18]

В исляма има два флага. Единият е бял, а другият е черен. По двата флага са написани на арабски думите: „Няма друг Бог освен Аллах и Мохамед е неговия пророк”. Белият флаг се нарича Ал-Лива (Al-Liwaa) и служи като знак за предводителя на мюсюлманската армия и това е флагът на ислямската държава. Черният флаг се нарича Ар-Рая (Ar-Raya) и се използва от мюсюлманската армия. Той се нарича още и „флагът на джихад”, и се носи в битката. Единият флаг е държавен, а другият е военен. [19] Когато Мохамед се върнал в родния си град Мека, след като е бил в изгнание осем години, той се върнал като завоевател. С него имало десет хиляди мюсюлмански войници. Те носели черни флагове. На флаговете била написана само една дума на арабски език – наказание. [20]

Веднъж говорех с една група млади мъже мюсюлмани и им зададох няколко въпроса. Попитах ги дали войските на Америка и Израел, които очевидно превъзхождат войската, на която и да е ислямска нация, биха представлявали трудност за повечето мюсюлмани. Тогава един от тези мъже много се ядоса на моя въпрос и каза рязко: „Вие, американците и ционистите по-добре се пригответе, защото черните флагове идват!” По онова време нямах никаква представа за какво говореше той. По-късно научих значението на тези думи.

ЗАВЛАДЯВАНЕТО НА ИЗРАЕЛ

Ислямската традиция описва Махди като личност, която се присъединява към армията от мюсюлмански войници, които носят черните флагове. После Махди ще поведе тази армия към Израел и отново ще го завладее за исляма. Евреите ще бъдат избивани, докато остане само една малка част от тях и Ерусалим ще се превърне в мястото, откъдето Махди ще управлява цялата земя.

Пратеникът на Аллах [Мохамед] каза: „Армии, носещи черни флагове, ще дойдат от Хорасан. Никоя сила няма да може да ги спре и накрая те ще стигнат до Еела (Бейтул Макдас в Ерусалим), където ще издигнат флаговете си”. [21]

Тук е важно да се обърне внимание на горепосочената препратка „Бейтул Макдас”. На арабски език това означава „свещеният дом”. Това се отнася за джамията „Куполът на скалата” и се намира на Храмовия хълм в Ерусалим.

Египетските автори Мохамед ибн Иззат и Мохамед ‘Ариф коментират горепосочената традиция по един особено злобен начин:

Махди ще победи и ще унищожи онези свине и кучета и идолите по това време, така че ще има още един халифат, основан на пророчествата, както посочва хадиса… Ерусалим ще бъде мястото на правилно ръководения халифат и центъра на ислямското управление, начело на което ще бъде имам ал-Махди… Така ще се отмени водачеството на евреите… и ще се сложи край на господството на сатаните, които изсипват зло в хората и пораждат поквара по земята, като ги правят роби на лъжливи идоли и управляват света по закони, които са различни от Шариат [ислямския закон] на Господаря на световете (Курсивът е мой – б.а.). [22]

Има една много известна традиция, която често се цитира в ислямския свят и която говори за военните кампании на Махди срещу Израел. Тази традиция е и противна и много сериозна:

Пророкът каза… Последният Час няма да дойде, докато мюсюлманите не се бият срещу евреите и мюсюлманите ще ги убиват и когато евреите се скрият зад камък или дърво, камъкът или дървото ще кажат: Мюсюлманино, или слуго на Аллах, има евреин зад мен; ела и го убий… (Курсивът е мой – б.а.). [23]

ЧУДОТВОРНИЯТ СНАБДИТЕЛ, КОЙТО ЩЕ БЪДЕ ОБИЧАН ОТ ВСИЧКИ

Говори се, че Махди ще има контрол над вятъра, дъжда и реколтата. Под управлението на Махди светът ще живее в благоденствие. Ислямската традиция посочва, че Мохамед е казал:

В последните дни на моята Умма [универсална ислямска общност] Махди ще се появи. Аллах ще му даде власт над вятъра и дъжда и земята ще даде своята растителност. Той ще дава богатството изобилно, стадата ще бъдат в изобилие, и Уммата ще бъде голяма и почитана… [24]

В онези години моята общност ще се радва на време на щастие – такова, каквото никога дотогава хората ми не са преживявали. Небето ще изпрати поройни дъждове  върху тях, земята няма да задържи никое от растенията си, и ще има богатство за всички. Човек ще стане и ще каже: „Дай ми, Махди!” и той ще каже: „Вземи”. [25]

Казва се, че в резултат от многобройните облаги, които ще донесе Махди, всички жители на земята ще бъдат обзети от дълбока любов към него:

Аллах ще посее любов към него в сърцата на всички хора. [26]

Ал Махди се появява, всички говорят само за него, пият любовта към него, и никога не говорят за нещо друго освен за него. [27]

ВРЕМЕТО ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МАХДИ

Въпреки че има повече от една традиция по отношение на естеството и времето за идване на власт на Махди, само един определен хадис поставя това събитие по времето на последния мирен договор между арабите и римляните („римляни” трябва да се тълкува като споменаване на християните или казано по-общо, Запада). Говори се, че макар този мирен договор да е направен с „римляните”, той е бил уреден точно чрез посредничеството на един евреин от свещеническото родословие на Аарон. Мирният договор ще бъде сключен за период от седем години.

Пратеникът на Аллах [Мохамед] каза: „Ще има четири мирни договора между вас и римляните [християните]. Четвъртият договор ще се уреди с посредничеството на човек, който ще бъде от потомството на Хадрат Харун  [Почитаемия Аарон – брата на Моисей] и ще бъде сключен за седем години” (Курсивът е мой – б.а.). [28]

Оказва се, че времето на този седемгодишен мирен договор ще бъде и времето на управлението на Махди. Въпреки че има няколко традиции, които уточняват, че Махди ще управлява на земята в продължение на осем или, може би дори девет години, повечето традиции посочват, че времето на неговото управление ще бъде седем години.

Пророкът каза… Той ще разпредели имуществото и ще управлява хората по Суната на техния Пророк и ще утвърди исляма по земята. Той ще остане седем години, после ще умре, и мюсюлманите ще се молят над него (Курсивът е мой – б.а.). [29]

Пророкът каза: „Махди… ще изпълни земята с безпристрастност и справедливост така, както е била изпълнена с угнетение и тирания, и ще управлява седем години”  (Курсивът е мой – б.а.). [30]

АЛ-МАХДИ, ЕЗДАЧЪТ НА БЯЛ КОН

Вярва се, че Махди ще язди бял кон. Трудно е да се каже дали тези думи имат символично или буквално значение. Най-интересното е, че тази традиция е основана на мюсюлманското тълкуване на християнските Писания. Въпреки фактът, че мюсюлманите гледат на Библията като на променена и покварена от евреите и християните книга, те твърдят, че вярват, че някои части от „оригиналните” вдъхновени книги все още се намират в тази „покварена” Библия. По тази причина съществува традиция в ислямското  научно знание, която се стреми да извлече онези части от Библията, които мюсюлманите смятат, че може да не са покварени от неморалното влияние на евреи и християни. Тези юдео-християнски традиции са наречени от мюсюлманите израилят (isra’iliyyat). Един такъв човек, който предава библейски традиции, е мюсюлманският учен Каб ал-Ахбар.  Мюсюлманите гледат на него като на достоверен източник за предаването както на хадис, така и на израилят. [31] Двама много известни египетски автори Мохамед ибн Иззат и Мохамед ‘Ариф, в своята книга Ал Махди и Последните Времена (Al Mahdi and the End of Time) подкрепят възгледа на Каб ал-Ахбар, че това описание на ездача на белия кон,  което се намира в книгата Откровение, всъщност, е на Махди. Иззат и Ариф цитират казаното от  Каб ал-Ахбар:

Открих, че в книгите на Пророците пише за Махди… Например, книгата Откровение казва: „И видях и ето бял кон. Онзи, който яздеше на него…излезе да побеждава и да победи”. [32]

После Иззат и Ариф продължават:

Ясно е, че този мъж е Махди, който ще язди белия кон и ще съди според Корана (със справедливост) и с когото ще има мъже с молитвени знаци по челата им [Знаци по челата им от поклоните в молитва с глави до земята по пет пъти на ден]. [33]

Някои казват, че по тази причина Саддам Хюсеин е бил изобразяван на многобройни стенописи из цял Багдад като мюсюлмански рицар на бял кон с изваден меч, който водел яростна битка срещу неверниците. [34]

АЛ-МАХДИ, ЧУДОТВОРНИЯТ АРХЕОЛОГ

В една последна, много интересна серия от традиции по отношение на Махди откриваме, че за него се казва, че той ще извади някои неоткрити до този момент библейски свитъци и дори Ковчега на завета:

Каб ал-Ахбар казва: „Той ще бъде наречен „Махди”, защото ще води (yahdi)  към нещо скрито и ще извади Тората и Инджила от град, наречен Антиохия”. [35]

Ас-Суюти споменал в ал-Хауи (al-Hawi), че Пратеникът на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, казал: „той е наречен Махди, защото ще заведе хората до една планина в Сирия, от която ще извади свитъците на Тората, за да обори евреите. Чрез Махди Ковчегът на завета ще бъде  ясно показан от Тивериадското езеро и взет и поставен в Ерусалим”. [36]

Ад-Дани каза, че той е наречен Махди, защото ще бъде заведен до една планина в Сирия, от която ще покаже наяве свитъците от Тората, с които ще спори с евреите и чрез него една група от тях ще станат мюсюлмани. [37]

Както изглежда, целта за намирането на тези „изгубени” части от Стария и Новия завет, както и на Ковчега на завета е те да помогнат на Махди да спечели за своята религия хора от християнството и юдаизма преди да „унищожи” останалите, които не се обърнат към исляма. Ще дискутираме допълнително този аспект от ислямската традиция в следващите глави.

ОБОБЩЕНИЕ

След като разгледахме различните ислямски традиции и мнения на мюсюлманските учени, нека сега да си припомним и да минем отново по точките от списъка на това, което научихме за личността и мисията на Махди според представата, която имат за него повече от 1,3 милиарда мюсюлмани по целия свят.

1. Махди е най-важната месианска фигура в исляма.

2. Той ще бъде потомък на Мохамед и ще носи името на Мохамед (Мохамед бин Абдула).

3. Той ще бъде много благочестив и посветен мюсюлманин.

4. Той ще бъде духовен, политически и военен водач на целия свят и няма да има подобен на него.

5. Той ще се появи след период на голям смут и страдание по земята.

6. Той ще установи честност и справедливост по целия свят и ще премахне тиранията и угнетението.

7. Той ще бъде Халиф и Имам (наместник и водач) на мюсюлманите по целия свят.

8. Той ще застане начело на една световна революция и ще установи нов световен ред.

9. Той ще предприеме военни действия срещу всички онези, които му се противопоставят.

10. Той ще завладее много страни.

11. Той ще сключи седемгодишен мирен договор с евреин от свещеническо родословие.

12. Той ще завладее Израел за исляма и ще поведе „правоверните мюсюлмани” в последното кръвопролитие/битка с евреите.

13. Той ще установи новия ислямски световен център на управление в Ерусалим.

14. Той ще управлява седем години (възможно е да са осем или девет).

15. Той ще направи така, че ислямът да бъде единствената религия, която се практикува по цялата земя.

16. Той ще се появи, яздейки на бял кон (вероятно това е символично).

17. Той ще открие някои неоткрити до този момент библейски ръкописи, които ще използва, за да спори с евреите и да накара някои от тях да се обърнат към исляма.

18. Той ще открие отново и Ковчега на завета в Галилейското езеро и ще го занесе в Ерусалим.

19. Той ще има свръхестествена сила от Аллах над вятъра, дъжда и реколтата.

20. Той ще притежава и разпределя огромни богатства.

21. Той ще бъде обичан от всички хора на земята.

Напред>>Сравнение между библейския Антихрист и Махди

БЕЛЕЖКИ:

1. Shaykh Muhammad Hisham Kabbani, Наближаването на Армагедон? Ислямска Перспектива  (Canada, Supreme Muslim Council of America, 2003), стр. 228.

2. Ibn Kathir, Знаменията преди Съдния Ден (London, Dar Al-Taqwa, 1991), стр. 18.

3. Muhammad ibn Izzat, Muhammad ‘Arif, Ал Махди и Последните времена (London, Dar Al-Taqwa, 1997), стр. 18.

4. Kabbani, стр. 228.

5. Ayatullah Baqir al-Sadr and Ayatullah Muratda Mutahhari, Очакваният Спасител, (Karachi, Islamic Seminary Publications), пролог, стр.1.

6. Abdulaziz Abdhulhussein Sachedina, Ислямски Месианизъм, Идеята за Махди в Шиизма на дванадесетниците, (Albany, State University of New York, 1981) стр. 2.

7. Kabbani, стр. 229.

8. Tirmidhi Sahih, Sunan Abu Dawud, (Sahih), том 5, стр. 207;

също така разказанo от Ali b. Abi Talib, Abu Sa’id, Umm Salma, Abu Hurayra.

9. Sunan Abu Dawud, Книга 36, Номер 4271 разказано от Umm Salamah, Ummul Mu’minin.

10. Ibn Maja, Китаб ал-Фитан #4084 според цитираното от Kabbani, стр. 231.

11. Sunan Abu Dawud, разказано от Umm Salamah, Ummul Mu’minin.

12. Sideeque M.A. Veliankode, Предзнаменования и пророчества за Страшния Съд (Scarborough, Canada, 1999) стр. 277.

13. Al-Sadr and Mutahhari, пролог, стр. стр.4, 5.

14. Izzat and Arif, стр. 4.

15. Abdulrahman Kelani, Последният Апокалипсис, Ислямска Перспектива, (Fustat, 2003), стр. стр. 34-35.

16. Ibn Hajar al-Haythami, Al-Qawl al-Mukhtasar fi’Alamat al-Mahdi al-Muntazar, стр. 50 според цитираното от Харун Яхя, Последните Времена и Махди (Clarkesville Katoons, 2003), стр. 96.

17. Kabbani, стр. 231.

18. Abu Nu’aym и As-Suyuti, разказано от Thawban, според цитираното от Izzat и Arif, стр. 44.

19. Флаговете на ислямската държава http://www.islamic-state.org/resources/flags-of-the-islamic-state.html

20. Ibn Kathir, Началото и Краят, том 2, част 3, стр.288 според цитираното от  Mark A. Gabriel, Исус и Мохамед (Lake Mary, Charisma house, 2004), стр. 60.

21. Tirmidhi според цитираното от Mohammed Ali Ibn Zubair Ali, Знамения за Съдния Ден (Islamic Book Service, New Delhi, 2004), стр. 42  и  Prof. M. Abdullah, Ислямът, Исус, Мехди, Кадияни и Страшният Съд, (Adam, New Delhi, 2004), стр. 54.

22. Izzat and Arif, стр.40.

23. Sahih Muslim Книга 041, Номер 6985.

24. Sahih Hakim Mustadrak, разказано от Abu Sa’id al-Khudri (4:557 and 558), според цитираното от Kabbani стр. 233.

25. At-Tabarani, разказано от Abu Hurayra, според цитираното от ‘Izzat and ‘Arif, стр. 9.

26. El-Kavlu’l Muhtasar Fi Alamet-il Mehdiyy-il Muntazar, според цитираното от Харун Яхя, http://www.endoftimes.net/08mahdiandtheendtimes.html

27. Al-Burhan fi Alamat al-Mahdi Akhir al-Zaman, според цитираното от Харун Яхя, http://www.endoftimes.net/08mahdiandtheendtimes.html

28. Tabarani, разказано от Hadrat Abu Umamah, според цитираното от Zubair Ali, стр. 43 и Abduallah, стр. 55.

29. Sunan Abu Dawud, Книга 36, Номер 4273, разказано от Umm Salamah, Ummul Mu’minin.

30. Sunan Abu Dawud, Книга 36, Номер 4272, разказано от Abu Sa’id al-Khudri.

31. M S M Saifullah, Muhammad Ghoniem, Abu Hudhayfah & Khalid al-Khazraji, За хората, предаващи израилят (юдео-християнски материал) http://www.islamic-awareness.org/Hadith/Ulum/israel.html

32. Izzat and Arif, стр 15.

33. пак там. стр. 15.

34. списание „Тайм”, Michael Elliot, декември 29, 2003, Семиотиката на Саддам.

35. Izzat and Arif, стр. 40.

36. пак там, стр. 16.

37. пак там, стр. 16.

напред>> Сравнение между библейския Антихрист и Махди